Wsteczna kompatybilność PlayStation 5 będzie dotyczyć tylko obecnej generacji?

Playstation 5 projekt koncepcyjny
Playstation 5 Koncepcja

Digital Foundry ujawniło wczoraj nieoficjalne informacje dotyczące parametrów przyszłych platform Sony i Microsoftu. Specjalistyczny oddział serwisu Eurogamer, to bardzo rzetelne źródło informacji, tak więc najnowsze doniesienia, można traktować całkiem poważnie.

Według DF konsola PlayStation 5 będzie teoretycznie słabszym sprzętem od nowego Xboxa, ale będzie również sporo od niego tańsza. Platforma Sony ma dysponować mocą obliczeniową na poziomie 9,2 teraflopa, czyli 2,8 teraflopa mnie niż nowy sprzęt Microsoftu. Przyczyną różnicy są rzekomo zastosowane układy. W PS5 jest to Oberon z 36 jednostkami mocy obliczeniowej i przepustowości do 512 GB/s z koeli w Xboxie zastosowano układ Arden z 56 jednostkami obliczeniowymi i o przepustowości maksymalnej do 560 GB/s.

Obie konsole będą jednak znacznie potężniejsze od najmocniejsze obecnie platformy jaką jest Xbox One X, który dysponuje mocą obliczeniową na poziomie 6 teraflopa.

Większa wydajność nowego Xboxa ma skutkować wyższą ceną. Konsola Sony może być bowiem tańsza nawet o 100 dolarów. Co to oznacza dla graczy? Na początku generacji w zasadzie niewiele. Różnice między przyszłymi, a obecnymi platformami będą tak wielkie, że w pierwszej fazie trwania cyklu dziewiątej generacji, prężyć muskuły będą obie konsole, a ich sprzedaż będzie zależała od wielu czynników, w tym od pakietu startowego gier. Microsoft w tej materii zaczął już uchylać rąbka tajemnicy i zapowiedział Halo Infinitie oraz Senua’s Saga: Hellblade II. Sony z kolei szykuje się jeszcze do wielkich premiery w 2020 roku na PlayStation 4.

Playstation 5
Wersja deweloperska PlayStation 5

Jednak to nie wszystko. Ekipa Digital Foundry ujawniła także, że układ graficzny PlayStation 5 będzie wyposażony w trzy tryby. Gen2 to główny tryb odpowiedzialny za obsługę produkcji stworzonych z myślą o nowej generacji, a Gen1 i Gen0, będą odpowiedzialne za obsługę gier w trybie PlayStation 4 Pro i PlayStation 4. Japończycy widać bardzo profesjonalnie podeszli do tematu wstecznej kompatybilności, ale wciąż nie wiemy, czy będzie ona obejmowała wcześniejsze generacji – PSOne, PS2 i PS3.