Wczoraj skończyła się beta Halo Wars 2, w której tym razem deweloper 343 Industries udostępnił nowy tryb Blitz. Jeśli nie kręci Cię powolne rozbudowywanie bazy, lubisz taktyczną rozgrywkę i trochę hazardu na pewno wciągniesz się w nowy sposób rozgrywki.
Halo Wars 2 Blitz – tworzenie talii
Tryb Blitz oparty jest na skrzyżowaniu gry strategicznej i „zagrywaniem” kartami. Przed rozpoczęciem pojedynku tworzymy idealną dla nas talię składającą się z 12 różnych kart. Do wyboru jest aż 6 różnych talii, których nazwy pochodzą od głównych dowódców: Decimus, Atriox, Shipmaster, Capitan Cutter, Isabel, Professor Anders. Każda frakcja ma specjalne dla siebie jednostki i umiejętności.
Sam proces tworzenia zestawu kart trzeba bardzo przemyśleć, ponieważ gdy wybierzemy np. same drogie jednostki szybko okaże się, że nie mamy czym grać. Każde użycie karty kosztuje odpowiednią ilość energii. Trzeba więc dobrać talię, by znalazły się w niej zarówno tanie oraz mocne jak i drogie jednostki. Do tego nie może zabraknąć różnego rodzaju nalotów, które potrafią uratować sytuację i zmieść skupione w jednym miejscu jednostki przeciwnika. Sytuacje komplikuje również fakt, że każda karta ma swoje właściwości np. atakuje tylko jednostki latające, leczy, prowadzi ostrzał z dystansu, głównie nadaje się do walki z piechotą, etc. Dlatego trochę zajmuje opracowanie swojej własnej strategii, a ona przecież zależy również w dużym stopniu od przeciwnika. Jeśli ktoś atakuje nas głównie jednostkami naziemnymi, a my mamy armię złożoną z przeciwlotniczych pojazdów w mig zostaniemy rozbici. Wraz z postępem, levelowaniem oraz wykonywaniem dziennych zadań otrzymujemy dodatkowe paczki kart, dzięki którym poszerzamy talię i zwiększamy swoje możliwości. Gdy zbierzemy kilka takich samych jednostek, łączą się one w jedną kartę i levelują. Takie oddziały są skuteczniejsze w boju i potrafią zapewnić nam przewagę nad przeciwnikiem. Zachęca to do codziennego grania i realizowania wyznaczonych przez grę celów. Oczywiście podobnie jak w Gears of War czy Halo 5, można pójść na łatwiznę i zakupić płatne paczki kart (opcja będzie dostępna po premierze Halo Wars 2).
Jak wygląda walka w trybie Blitz?
Po skompletowaniu talii oraz wybraniu frakcji ruszamy na pole bitwy. Tryb Blitz można rozegrać na trzy sposoby: pojedynek 1 vs. 1, 2 vs .2 oraz 3 vs. 3. Z rozpoczęciem gry w czasie bety nie było problemu i praktycznie od razu byli losowani przeciwnicy. Niestety często generowane drużyny były totalnie niedopasowane do poziomu grających. Zdarzały się mecze w którym po jednej stronie byli gracze z 10-15 lvl, a po drugim zaczynający przygodę z grą Halo Wars 2.
Sama rozgrywka polega na kontrolowaniu stref, za które otrzymujemy punkty (po osiągnięciu limitu 200 wygrywamy). Na każdej mapie są trzy strefy i trzeba rozdzielać swoje jednostki między nimi. Warto przy tym obstawiać strefy zrzutu. Co jakiś czas w wyznaczonych miejscach z nieba spadają kapsuły, a po ich rozbiciu dostajemy dawkę drogocennej energii, za którą wyciągamy karty i umieszczamy jednostki na mapie. Poza tym licznik energii rośnie szybciej, gdy walczymy. Jeśli np. ciągle stoimy w jednym miejscu, a przeciwnik walczy z naszymi sojusznikami, energia rośnie nam bardzo powoli i uniemożliwia to używanie silnych jednostek. W pewnym momencie okaże się, że przeciwnik ma całą armię wielkich pojazdów, która zniszczą naszą piechotę.
Pojedynki są dynamiczne, szybkie i praktycznie do samego końca nie można być pewnym wygranej. Kilka razy miałem sytuacje, że moja drużyna przegrała właściwie na finiszu przez kilka złych posunięć. Warto również przy pojedynkach 2 vs. 2 oraz 3 vs. 3 współpracować z innymi graczami z drużyny, obserwować jak działają i wspierać ich w odpowiednich momentach.
Podsumowanie
Z betą Halo Wars 2 spędziłem kilka godzin i muszę przyznać, że nie zawiodłem się. Gra jest nad wyraz przyjemna, wciągająca i zmusza do strategicznego szybkiego podejmowania decyzji. Do tego wygląda ładnie i działa stabilnie w rozdzielczości FHD i 30 klatkach na sekundę. Nie mogę się już doczekać premiery.
Halo Wars 2 zadebiutuje na Xbox One oraz PC 21 lutego 2017 roku.