Microsoft reklamuje swoją nową platformę, jako najpotężniejszą konsolę na świecie, ale dotychczas pręży ona muskuły jedynie na papierze. Analiza Digital Foundry udowadnia, że wyścigi rajdowe DiRT 5 to kolejna gra, a którą zdecydowanie lepiej radzi sobie na PlayStation 5.
DiRT 5 na nowych platformach działa w trzech trybach: pierwszy nastawiony jest na zachowanie dynamicznej rozdzielczości 4K i 60 klatek na sekundę, drugi stawia na natywne 4K kosztem pogorszenia grafiki, a trzeci stawia na 120 klatek w zmiennej rozdzielczości 1440p-900p.
W pierwszym trybie Series X ma większe problemy z zachowaniem wysokiej rozdzielczości, a płynność spada nawet do 54 klatek. Na PS5 z kolei nie występują spadki płynności większe niż 3 klatki na sekundę. Najgorzej sobie radzi Series S. Rozdzielczość rzadko jest większa niż 1080p. i widać różnice w teksturach i szczegółowości oprawy.
W drugim trybie graficznym wszystkie konsole radzą sobie świetnie z płynnością i utrzymują stałe 60 FPS-ów. Xbox Series S ma jednak wciąż problemy z rozdzielczością i działa jedynie w Full HD. Również graficznie DiRT 5 najbardziej odstaje na najtańszej konsoli dziewiątej generacji. Tekstury są mniej wyraźne, a flora skromniejsza.
Trzeci tryb stawiający na 120 klatek na sekundę, to prawdziwa dominacja konsoli Sony. W tym trybie na dużych konsolach wyścigi toczą się w rozdzielczości od 900p do 1440p, podczas gdy na Xbox Series S rozdzielczość spada nawet do 570p!
Największą różnicę widać dopiero w grafice. Zaczynając od detali samochodów i geometrii obiektów po tekstury i florę, wersja na PS5 prezentuje się, zdecydowanie lepiej niż na Series X. Różnica jest tak duża, że Digital Foundry uznało ją za błąd twórców.
Z kolei jeśli chodzi o płynność, to wersja na Xbox Series X zdecydowanie najlepiej utrzymuje 120 klatek.
Xbox Series X jest konsolą wyraźnie mocniejszą niż PlayStation 5, dlaczego więc kolejna gra działa lepiej na konsoli Sony? Problem może tkwić w środowisku, które na platformę Microsoftu zostało przygotowane pod DirectX 12 Ultimate, gdy PlayStation 5 działa dokładnie w takim samym środowisku co PlayStation 4. Oczywiście znacznie ułatwia to prace programistom. Wszystko więc wskazuje na to, że pokaz mocy Xbox Series X dopiero nadejdzie, a twórcy muszą się jeszcze podszkolić w tworzeniu gier pod nowe środowisko.