W dzisiejszym tekście chciałbym przybliżyć Wam, co działo się w poprzedniej części Nier’a oraz co tak właściwie przyczyniło się do jej powstania. Dzięki temu powinniście mieć wystarczającą wiedzę, by w pełni zrozumieć niektóre momenty w Automacie, odnoszące się do poprzedniej odsłony. Mimo że nie ma ich zbyt wielu, to wśród graczy bardziej wgłębiających się w fabułę, niektóre szczegóły, mogą wprowadzić delikatny mętlik w głowie.
Pierwszy Drakengard, który pojawił się na PlayStation 2, tak jak każda gra Yoko Taro posiadała wiele zakończeń. Jedno z nich przedstawiało walkę Giganta ze Smokiem, która zakończyła się w innym świecie, na Ziemi, na której jak się wkrótce okaże, będą dziać się wydarzenia z dwóch odsłon Nier. Jest to dość ciekawy fakt, o którym sam dowiedziałem się dopiero po ograniu jedynki i zrobił na mnie niemałe wrażenie.
Upadek Giganta w 2003 r. spowodował w mieście wybuch zarazy, zwanej White Chlorination Syndrome, która rozprzestrzeniała się w zatrważającym tempie. Jej przyczyną były cząsteczki mako, które wydobyły się z ciała pokonanej bestii. Każdy, kto je wchłonął, zostawał zmuszony do wyboru – zawarcia paktu z bogiem z innego wymiaru i staniem się białym potworem zasilającym szeregi Legionu, albo zamienieniem się w solny posąg. Ludzie, którzy postanowili służyć innemu bogu, stawali się bestiami, mogli szerzyć zarazę, a przede wszystkim rozpoczynali walkę z ludzkością pod wodzą stwora zwącego się Czerwone Oko. Ciekawostką dotyczącą WCS jest to, że prawdopodobnie została ona zainspirowana Biblią, a mianowicie opowieścią o Żonie Lota, która odwracając się w stronę zniszczenia Sodomy i Gomory stała się właśnie solnym posągiem. Wracając do Oka. Gdy wróg ten został pokonany w 2030 r. w Jeruzalem przez jednostkę zwaną 13th Crusade, zorganizowanie legionów legło w gruzach i ich zagrożenie wobec ludzkości znacznie zmalało (Teoria na temat WCS wydaje się prawdziwa). Kolejną ważną kwestią jest to, co zrobiono ze smokiem. Mimo, że Gigant przyniósł ludzkości tylko śmierć, tak smok rozpadł się na cząsteczki, które przyczyniły się do rozpoczęcia badań nad magią i właściwie dały nadzieję na pokonanie tajemniczej zarazy. Cząsteczki te pozwoliły po pewnym czasie rozpocząć prace nad bronią No.6 i No. 7 i Projektem Gestalt/Replikant, które są znaczące dla fabuły pierwszego Niera. Projekt Gestalt dotyczył odłączenia ludzkiej duszy od ciała do czasu zniknięcia WCS z powierzchni ziemi. Usunięte dusze stawały się wtedy cieniami i pozostawały nieaktywne do czasu ich powrotu do własnych ciał. W tym samym czasie trwały też pracę nad Projektem Replikant, który miał to umożliwić. Jego celem było tworzenie ciał z informacji wydobytych z dusz. Ciała te miały być dodatkowo odporne na zarazę i być w stanie walczyć ze stworami, które stworzy WCS. Gdy tylko oczyszczenie świata zakończyłoby się sukcesem, cienie miałyby wrócić do swoich ciał. Miały.
W trakcie jednego z wielu badań okazało się jednak, że przez nikogo nieprzewidziany błąd, Replikanci byli w stanie stać się samoświadomi, otrzymać swoje „Ja”, czuć się człowiekiem. Wszystko szłoby zgodnie z planem, gdyby nie fakt, że błąd ten uniemożliwiał złączenie się obu form, poprzez efekt nazwany relapse, przemieniającego osobę, która chce wrócić do swojego ciała, w stwora atakującego wszystko na swojej drodze. W czasie, gdy Gestalt zaczynał szaleć, na ciele odpowiadającego mu Replikanta zaczynały pojawiać się czarne znaki – Black Scrawl, które zwiastowały jego rychłą śmierć. Cieniami, z którymi walczymy w trakcie gry, są właśnie te przemienione ludzkie dusze. Natomiast bronie No. 6 i No. 7, o których już wspomniałem, to niesamowicie potężne maszyny mające pomóc w walce ze skutkami WCS. No.6 była dziewczynką o imieniu Halua, na której przeprowadzano eksperymenty w podziemiach Dworu Emila, o którym już za moment. Po przeprowadzeniu na niej wielu okropieństw, Haluę udało się przemienić w groźną broń, pod postacią szkieletowego monstrum. Jednak we wszystkim przeszkodził fakt, że ludzkie serce dziewczynki nadal było sprawne, przez co wpadła w szał. Naukowcy nie będąc w stanie jej zatrzymać żadnymi środkami, przybili ją i przywiązali łańcuchami do ściany w miejscu, w którym została przemieniona. Emil natomiast to brat Haluy, który został przemieniony na No. 7 i którego zadaniem było nadzorowanie siostry, o czym jednak dowie się trochę później.
Kolejnym projektem mającym pomóc w Projekcie Gestalt, były dwie tajemnicze księgi. Najważniejszymi dla nas będą Grimoire Weiss, towarzysz głównej postaci, jak i Grimoire Noir, stojący po stronie Shadowlorda, który będzie drugą z ważniejszych postaci w grze. Księgi te miały na celu nadzorowanie projektu Gestalt/Replikant i to właśnie one miały przyczynić się do połączenia Gestaltów z Replikantami, gdy świat zostanie oczyszczony z WCS.