Grudzień w branży gier wideo jest zazwyczaj miesiącem, w którym następuje swego rodzaju wyciszenie po bardzo gorącym okresie, jakim bez wątpienia jest jesień, podczas której w ciągu trzech miesięcy na rynku debiutuje cała masa wysokobudżetowych produkcji. Wraz z końcem listopada rozpoczyna się „sezon ogórkowy”, który kończy się gdzieś na przełomie lutego i marca (choć zdarza się, że i na początku nowego roku na rynku pojawiają się świetne produkcje, jak np. Resident Evil 2 Remake, które trafiło do graczy w styczniu 2019 roku). Nie oznacza to jednak, że ostatnie 4 tygodnie roku to czas całkowitej posuchy. Przeanalizowaliśmy grudniową listę premier i podobnie jak ostatnio, wybraliśmy 5 tytułów, na które warto zwrócić uwagę w najbliższych dniach. Jak się okazuje, jest w czym wybierać.
1. Phoenix Point (PC) – data premiery: 3 grudnia
Kasjan: Phoenix Point to bardzo mocne rozpoczęcie mojego ulubionego miesiąca – produkcja Snapshot Games wzoruje się na jednej z najlepszych turówek ostatnich lat, czyli odświeżonej serii XCOM. Co ciekawe, za Phoenix Point odpowiedzialny jest sam Julian Gollop, czyli twórca tej serii w latach dziewięćdziesiątych, więc niemniej kultowych odsłon. Nie obawiam się zatem jakości gry. Przez ostatnie miesiące produkcja była szlifowana dzięki temu, że gracze, którzy kupili grę w przedsprzedaży, mogli brać udział w testach alfy i bety, i zarazem zgłaszać swoje uwagi i przemyślenia. To z pewnością wyszło twórcom na dobre, choć narazili się oczywiście graczom poprzez umieszczenie swojej gry na razie tylko na Epic Games Store. Pheonix Point postawi z pewnością bardziej na aspekty strategiczne na samej mapie świata, dzięki znaczącej roli różnych frakcji, na które natkniemy się w trakcie kampanii. To kolejny aspekt, który przemawia za tym, żeby jako fan serii XCOM, zagrać w Phoenix Point.
2. Darksiders Genesis (PC) – data premiery: 5 grudnia
Darksiders Genesis to gra akcji z elementami RPG, będąca spin-offem popularnej serii gier akcji o tym samym tytule. Tym razem wydarzenia obserwujemy nie zza pleców bohatera, ale za sprawą rzutu izometrycznego. Największym atutem gry wydaj się fakt, że produkcja studia Airship Syndicate oferuje możliwość zabawy w dwuosobowej kooperacji na podzielonym ekranie. Głównymi bohaterami gry są dwaj Jeźdźcy Apokalipsy, czyli Wojna i Waśń. Celem protagonistów jest wytropienie i unicestwienie demonicznych mistrzów, powołanych do życia przez samego Lucyfera, a także powstrzymanie go przed zakłóceniem równowagi świata. Podczas zabawy gracze zmierzą się z hordami przeciwników. Nie zabraknie również systemu rozwoju postaci. W trakcie rozgrywki użytkownicy zdobywać będą także coraz lepsze wyposażenie. Warto zaznaczyć, że bohaterowie różnią się między sobą nie tylko wyglądem, ale też sposobem walki. Wojna lepiej czuje się w bliskim zwarciu z wrogiem, natomiast Waśń woli eliminować niemilców z nieco większej odległości. Deweloperzy zadbali też o projekty lokacji. Przemierzane podczas gry tereny są niezwykle klimatyczne. Całość dopełnia ścieżka dźwiękowa, która na pewno przypadnie do gustu fanom serii.
3. Ancestors: The Humankind Odyssey (PS4/XONE) – data premiery: 6 grudnia
Ancestors: The Humankind Odyssey to przygodowa gra akcji, w której szczególny nacisk został położony na elementy survivalowe. Gracze wcielają się małpich praprzodków homo sapiens, a podczas zabawy głównym celem jest rozwinięcie społeczności, za sprawą zwiększania jej liczebności, a także kształtowania atrybutów podczas ewolucji. Za grę odpowiedzialne jest studio Panache Digital Games, na którego czele stoi Patrice Desilets. Wspomniany deweloper odgrywał kluczowe role podczas produkcji takich tytułów jak Książe Persji: Piaski Czasu czy trzy pierwsze odsłony serii Assassin’s Creed. Głównym celem Ancestors: The Humankind Odyssey jest ukazanie procesu ewolucji. Gra rozpoczyna się w okresie 10 milionów lat p.n.e. Od poczynań gracza zależy w jakim tempie i w jakim stopniu zaawansowania i czy w ogóle, kierowana przez niego społeczność dotrze do okresu, który kończy grę, czyli około 2 milionów lat p.n.e. Gra posiada otwarty świat. Na uwagę zasługuje również oprawa graficzna, a w szczególności pełna detali dżungla. Tytuł ten na pewno znajdzie się na liście życzeń graczy, którzy są zmęczeni typowymi grami survivalowymi, których na rynku nie brakuje.
4. MechWarrior 5: Mercenaries (PC) – data premiery: 10 grudnia
Kasjan: MechWarrior 5 to niewątpliwie jedna z najważniejszych premier grudnia i to nie tylko ze względu na brak dużych tytułów. MechWarrior to seria, która najlepszy czas miała na przełomie wieków. Za sprawą Piranha Games (nie mylić z Piranha Bytes, twórcami Gothica!) MechWarrior odrodziło się jednak parę lat temu jako gra wieloosobowa. Do dzisiaj na Steamie gra w nią około pięciuset graczy dziennie. MechWarrior 5 będzie skupiał się na rozgrywce w pojedynkę lub kooperacji. Wcielmy się najemników, którzy swobodnie wybierają swoich zleceniodawców i budują flotę mechów. Nie jest to strategia jak, skądinąd świetny BattleTech, ale prawdziwa gra akcji, oczywiście osadzona w tym samym uniwersum. Nie zabraknie ciężkich potyczek, laserów, wybuchów i masy złomu do zabrania z pola bitwy. Twórcom dostało się za uczynienie swojej gry czasowym ekskluzywem Epic Store, ale mnie to nie rusza – chciałbym już po prostu zasiąść za sterami mecha, bo premiera była już parę razy przekładana.
5. Vampire: The Masquerade – Coteries of New York (PC) – data premiery: 11 grudnia
Vampire: The Masquerade – Coteries of New York to gra przygodowa oparta o system RPG, który nosi tytuł Wampir: Maskarada. Za tytuł ten odpowiedzialnej jest polskie studio Draw Distance. Akcja gry ma miejsce w fikcyjnym uniwersum urban fantasy, czyli w Świecie Mroku, znanym ze wspomnianego papierowego RPGa. Podczas zabawy gracze wcielą się w dopiero co stworzonego wampira, który zostaje wciągnięty w konflikt, rozgrywający się pomiędzy dwoma potężnymi stronnictwami. Rozgrywka polegać będzie głównie na czytaniu opisów, prowadzeniu dialogów, podejmowaniu różnego rodzaju decyzji, które wpłyną na wygląd dalszej części opowieści. Oprócz głównego wątku fabularnego twórcy przygotowali również zadania poboczne, które pozwolą nam lepiej poznać niektóre postacie, a także samo uniwersum. Gracze będą mogli również wybrać jedną z trzech postaci. Każda z nich należeć będzie do innego klanu, które miłośnicy papierowego RPGa rozpoznają bez problemu. Wybór będzie miał wpływ na posiadane moce, a także stosunki z postaciami oraz dostęp do zadań pobocznych. Całość dopełnia prosta, ale ciesząca oko oprawa graficzna o mrocznej stylistyce, która idealnie pasuje do materiału źródłowego.