Theme Park Studio – recenzja

theme park studio jaquette ME3050168837 2 1

Ostatnio miałem okazje napisać kilka słów na temat Planet Coaster. Budowanie lunaparków tak mi się spodobało, że postanowiłem zanurzyć się w więcej nowych gier tego typu. Na celownik wpadł mi tytuł o znajomej nazwie. Jednak czy Theme Park Studio ma coś wspólnego z klasykiem od Bullfrog Productions?

Theme Park Studio to projekt studia Pantera Entertainment, który powstał dzięki rozpoczętej 3 lata temu kickstarterowej kampanii. Jest to więc tytuł, który powstawał przez stosunkowo długi czas. Jednak patrząc na to co zostało nam zaoferowane będziemy pod odwrotnym wrażeniem.

Po rozpoczęciu gry widzimy sporych rozmiarów poletko na którym stoją sprzedające bilety do naszego wesołego miasteczka. Reszta zależy tylko od naszej wyobraźni. Zero zabawy w tutoriale i dobitne tłumaczenie na czym zabawa polega. Od czasu do czasu wyskoczy nam jedynie informacja o tym co robią dane skróty klawiszowe. Powiem, że byłem tym faktem nieźle zszokowany. Dekady obcowania z grami konsolowymi przyzwyczaiły mnie do tego, że produkcje mają jakieś logo producenta, intro i menu gdzie wybieramy jakieś rzeczy. Tutaj nie musimy przebijać się przez takie bajery. Od razu zostajemy rzuceni w wir porywającej akcji.

20161206091755_1

Ok, rozgrywka nie jest porywająca, ale fani budowania modeli powinni być zadowoleni. Tradycyjnie możemy układać nasza park na bazie gotowych „klocków”. Mamy konkretne atrakcje stworzone przez dewelopera, rzeczy udostępnione przez innych graczy na Steam Workshop i kolejki górskie. Te ostatnie składamy i rozbudowujemy sami, montując je z elementów znajdujących się w kilku kategoriach.

20161203110424_1

No i to by było na tyle. Nie doszukałem się jakichś super specjalnych elementów, które zrewolucjonizowałyby rozgrywkę. Porównując opcje budowania z tym co zostało udostępnione nam w Coaster Planet, tutaj mamy trochę więcej możliwości dostosowania poszczególnych elementów do naszych potrzeb. Theme Park Studio oferuje całkiem sporo możliwości przerabiania układanego przez nas elementu i dopasowywania go do naszego parku. Możemy kłaść dziwaczne pokręcone ścieżki i zbudować trasę jako jakieś spirale i inne dziwactwa w tym stylu a potem zdecydować, z której strony chcemy barierki.

Dobra, koniec przynudzania i pora przejść do meritum sprawy. Theme Patk Studio oferuje nam rozgrywkę jedynie w czymś co przypomina tryb sandbox. Nie mamy mordowania się z określonym budżetem lub zarządzaniem atrakcjami. Zamiast tego po prostu sobie budujemy. Trochę lipa, bo ja osobiście w grach tego typu lubię najbardziej element walki o klienta i presję tego by tworzyć rzeczy popularne. Jaki jest sens tworzenia wesołego miasteczka jeśli nie ma elementu zderzenia naszego „dziecka” z realiami okrutnego świata, gdzie mało atrakcyjne miejsce zostanie pochłonięte przez rdzę i rozpad? Z mojej perspektywy nie jest to symulator luna parku ale symulator budowania makiety parku rozrywki.

Muszę odnieść się do jednej kwestii, która pośrednio jest związana z recenzowaniem tej produkcji. Gra która była obiecywana ludziom wspierającym ten projekt nie ma wiele wspólnego z zestawem narzędzi jakim ten tytuł jest dzisiaj. Kompletny brak trybu symulacji czy jakiegokolwiek gameplayu w stylu symulatorów to lekka kpina. Twórcy obiecywali co innego ale z tego produktu wyszło co innego. W trakcie produkcji zabrakło kasy czy coś w tym stylu i wyrzucono mocno okrojoną wersję tytułu. Całość może miałaby jakiś sens bytu, gdyby nie to że w tym samym momencie pojawił się inny tytuł o podobnej tematyce.

Gwoździem do trumny całości jest to jak ten produkt prezentuje się od strony wizualnej. Dawno nie spotkałem tak siermiężnej wyglądającej gry. Interfejs rodem z edytora tekstowego lub Corel Draw w wersji 98 ma swoje zalety. Dostęp do wszystkich opcji menu jest bardzo łatwy i wszystko jest przejrzyste. Szare kwadraty bez odrobiny charakteru sprawiają jednak, że miałem wrażenie wykonywania jakieś pracy na moim starym kopie z Windows 95. W czasie spędzonym z Theme Park Studio nie natknąłem się na to czego poszukuje w tego typu produkcjach – frajdy z faktu tworzenia czegoś. Tutaj wszystko było niezwykle mechaniczne i pozbawione tożsamości. Dodatkowo wszystko inne wygląda biednie. Od trawy po kolejki górskie, wszystko wygląda ohydnie. Może inaczej. Każdy element z tworzonych budowli przypomina mi rzeczy, które widziałem w grach jakieś 15- 20 lat temu. Patrzenie na budowany przeze mnie park przypominało mi siedzenie przed moim 14 calowym kineskopowcem i zabawę w tworzenie tras dla gry Stunts. Może to przesada ale oprawa wizualna Theme Park Studios nie przystaje do dzisiejszych czasów. Zwłaszcza kiedy na rynku istnieją produkcje wyglądające o niebo lepiej.

Na koniec wspomnę o czymś co może mieć znaczenie dla pewnej części graczy. Theme Park Studio chwali się tym, że w najbliższym czasie wspierać będzie wirtualne hełmy. Przechadzka po swoim parku może być atutem tej produkcji. Na razie funkcja ta jest dopiero w fazie testów i dostęp do niej ma jedynie grupa wybrańców. Nie mogę więc sprawdzić jak oglądanie koszmarnych tekstur wypada w praniu.

20161203103808_1

Cały ten tekst może wypadać strasznie krytycznie. Nie było to moim zamierzeniem. Theme Park Studio oferuje całkiem sporo opcji i wydaje się bardziej rozbudowane od konkurencyjnego produktu. Jednak nie jest to tytuł dla mnie. Ja chciałem trafić na coś bliższe oryginalnemu Theme Park. Produkcja Pantera Entertainment tym nie jest. Zakładam, ze jeśli ktoś jest hardkorem w gatunku budowania rzeczy z klocków to będzie zadowolony z ilości funkcji oferowany przez tą produkcję. Ja jednak jestem pod tym względem niedzielnym graczem i bawią mnie inne elementy produkcji tego typu. Z tego powodu nie jestem w stanie docenić, tego co ta produkcja oferuje.

254590_screenshots_2014-05-30_00015

Theme Park Studio to zestaw narzędzi dla osób zainteresowanych projektowaniem swoich własnych lunaparków. Pod tym względem produkcja Pantera Entertainment wypada całkiem interesująco. Dla maniaków zabawy tego typu może mieć to olbrzymie znaczenie. Jednak produkcja ta ma wygląd i urok edytora tekstowego. W zestawieniu z kolorowym i radosnym Planet Coaster praktycznie wszystko co oferuje ta produkcja wypada naprawdę blado. Z perspektywy osoby chcącej pobawić się w kreowanie lunaparku i zarządzanie swoimi atrakcjami, tylko Planet Coaster jest właściwym wyborem.

254590_screenshots_2014-03-20_00011

W tekście pojawiają się zarówno moje screenshoty jak i te zrobione przez innych graczy. Chciałem pokazać co z tą produkcją robią osoby zainteresowane tematem.

Plusy
  • Rozbudowane opcje budowy parku
  • W rękach speca gra daje nieograniczony potencjał
Minusy
  • To nie jest gra?
  • Oprawa graficzna rodem z WordPada
5
Ocenił Tomek Piotrowski
Recenzja PC

Recenzja powstała w oparciu o rozgrywkę z PC

Recenzje gier OpenCritic