Klienci zlecający stworzenie oprogramowania oczekują efektów jak najszybciej, bez zbędnego oczekiwania. Chcą jednocześnie, by produkt cyfrowy był gotowy do użycia i pozbawiony błędów. Jak połączyć ich oczekiwania? Podstawą są dokładne testy przeprowadzone na prototypach – podstawowych wersjach oprogramowania.
Prototypowanie – niezbędny element usług inżynierii oprogramowania
Inżynieria oprogramowania obejmuje wszystkie fazy tworzenia produktów cyfrowych: projektowanie, produkcję, wdrożenie, rozwój. To wszystko jest złożonym procesem, wymagającym czasu. Aby oprogramowanie działało efektywnie, nie można pominąć żadnego z jego etapów: przygotowania, tworzenia specyfikacji, prowadzenia ustaleń z klientem. Można jednak uniknąć błędów i nieporozumień – właśnie temu służy tworzenie prototypów oprogramowania, które są wykorzystywane do prezentacji klientowi i do przeprowadzania testów.
Jak w praktyce wygląda model prototypowy?
W inżynierii oprogramowania wykorzystuje się różne modele działania. Popularny jest model kaskadowy – jest najprostszy i daje efekty najszybciej, jego minusem jest jednak ograniczona komunikacja z klientem i brak możliwości powrotu do poprzednich etapów.
Model prototypowy rozwiązuje te problemy. Praca w tym modelu przebiega następująco: określa się podstawowe wymagania dotyczące oprogramowania, a następnie tworzy jego prototyp – niepełną wersję, którą w razie potrzeby można łatwo zmodyfikować. Prototyp jest prezentowany klientowi, który zgłasza swoje uwagi – w kolejnych etapach prac są one uwzględniane przez programistów i managerów projektu.
Jak tworzenie prototypów może pomóc w komunikacji z klientem?
Bieżące ustalenia z klientem i rozpoznawanie jego potrzeb to podstawa w modelu prototypowym. Dopiero po przetestowaniu prototypu przez klienta można sprecyzować oczekiwania i na tej podstawie zaplanować dalsze działania. Docelowy użytkownik może przetestować podstawową wersję programu, co z pewnością lepiej działa na jego wyobraźnię niż zapoznawanie się z dokumentacją czy prezentacjami na temat produktu.
Praca na prototypach może pomóc w zrozumieniu sposobu działania oprogramowania także tym osobom po stronie klienta, które nie mają wiedzy informatycznej i będą jedynie końcowymi użytkownikami. Prototyp działa podobnie, jak docelowy produkt, dzięki czemu klient może samodzielnie przetestować jego funkcje i zgłosić ewentualne uwagi co do użyteczności i problemów w obsłudze.
Ty również uważasz, że prototypowanie jest w stanie rozwiązać już na wstępie wiele problemów i przyspieszyć produkcję oprogramowania? Znajdź swoje miejsce w zespole GlobalLogic – sprawdź aktualne oferty pracy!