Park Beyond – testujemy wersję przedpremierową!

Park Beyond
Park Beyond

Fani tycoonów nie mają na co narzekać, w ciągu ostatnich kilku lat dostaliśmy wiele porządnych gier o tematyce zarządzania, w których mogliśmy stworzyć m.in. najlepsze ZOO, najlepszy szpital, najlepszy kampus, najlepszy park z… dinozaurami oraz klasyka gatunku – najlepszy park rozrywki na świecie. Nawet w tak wąskim zagadnieniu jest spora konkurencja, bo gracze cenią nie tylko nieśmiertelnego RollerCoaster Tycoon 3 sprzed prawie dwudziestu lat, ale również wydane w 2016 roku Planet Coaster, czy dwa lata młodszego Parkitecta. Z czystym sumieniem, mogę polecić obie te gry, jednak nie one są głównym tematem tego filmu.

Dzięki uprzejmości wydawcy Bandai Namco oraz polskiego dystrybutora – firmy Cenega, mogliśmy ograć dla Was fragment gry Park Beyond autorstwa Limbic Entertainment (m.in. Tropico 6), w której stworzymy własny lunapark z naciskiem na tworzenie czadowych rollercoasterów. Do premiery zostało jeszcze półtora miesiąca, ale już dziś można sobie odpowiedzieć na kilka pytań.

Park Beyond przedstawia historię młodego architekta parków rozrywki, który dostaje niepowtarzalną szansę na rozwijanie własnego lunaparku. W ramach testów mogliśmy ograć pierwsze etapy kampanii, podczas której poznajemy starego, choć młodego duchem, Phila, przyziemną, ale i przyjazną Izzy oraz resztę postaci, biorących udział w spełnianiu naszego ogromnego marzenia. Pierwsza misja od razu przedstawia nam największą zaletę Park Beyond – tworzenie rollercoasterów jest tutaj najważniejszym elementem rozgrywki. Autorzy przygotowali naprawdę intuicyjne sterowanie i całkiem przyjazny interfejs, więc budowanie własnych kolejek bardzo mi się spodobało – przytrzymując któryś z klawiszy – shift, alt, ctrl lub r – możemy nadać torom odpowiednią wysokość, obrót, nachylenie, jak również kąt skrętu. Sprawdza się to bardzo dobrze, ale to nie koniec atrakcji dla naszych gości, gdyż możemy dodać do kolejek specjalne moduły, jak rampa, czy wyrzutnia. Wierzę, że w pełnej wersji gry, wraz z rozwojem postępów w kampanii – będzie tego jeszcze więcej, widzę w tym potencjał na tworzenie naprawdę kozackich projektów, wykraczających poza schematyczne myślenie. Pytanie tylko, na ile w rzeczywistości chciałbyś przejechać się kolejką, którą stworzysz?

Park Beyond Screen (2)

W drugiej misji poznajemy kwestie dotyczące zarządzania parkiem rozrywki. Autorzy postanowili podzielić naszych gości na 3 grupy odbiorców – rodziny, dorośli i nastolatkowie. Naszym celem było skupienie się na jednej z nich – poprzez oferowanie tych atrakcji, które im się podobają. W przypadku rollercoasterów istnieją specjalne „wabiki”, które sprawiają, że kolejka jest przez daną grupę docelową oblegana. Dla gracza oznacza to stworzenie np. takiego coastera dla rodzin, który nie przekracza 80 km/h, a dla nastolatków np. wykonującego 4 obroty w trakcie jazdy. Jest to ciekawy feature, ale mogący mieć swoje wady – jeśli wabików nie będzie odpowiednio dużo, gracze mogą iść szybko na łatwiznę i wybierać takie wabiki, które nie będą angażujące, a dające sporo profitów. Reszta misji to raczej tycoonowy standard, czyli tworzenie miejsc odpoczynku, budek z jedzeniem i napojami oraz dbanie o czystość parku. W aspekcie jedzenia, również główną rolę odegrają czynniki związane z grupami odbiorców.

Trzecia misja skupiała się na podobnych aspektach, co druga – dodając jeszcze tzw. „amożliwość” (z angielskiego „impossify”). Generując odpowiednią ilość punktów zachwytu, które dostarczają nasi goście odbywający przejażdżki kolejkami, możemy „amożliwić” jakiś rollercoaster, sklep, czy personel. W przypadku sklepu, jak możecie zobaczyć na ekranie, taka „zachęta” przyciąga gości do sklepu, zwiększa frajdę i łagodzi problemy żołądkowe. Osobiście liczę, że jakaś moc z ekranu pomoże mi w tych moich problemach…

Park Beyond Screen (1)

W Park Beyond na razie gra mi się dobrze – nie jestem jeszcze w stanie stwierdzić, czy mamy do czynienia z hitem, ale wydaje mi się, że jest spora szansa na dobrego tycoona. Takiego, który skupia się przede wszystkim na budowaniu rollercoasterów, a nie na ekonomii, jak np. macie to w Parkitect. Myślę, że jest na to miejsce w świecie tycoonów, zwłaszcza, że Parkitect, czy Planet Coaster już nie dostają nowej zawartości. Limbic ma już plan na wsparcie Park Beyond przez najbliższy rok od premiery, a ta już 16 czerwca na PC, PlayStation 5 i Xbox Series X. Polski wydawca – firma Cenega wyda grę w dwóch edycjach – Day One Edition i kolekcjonerską Impossified Edition z m.in. ciekawą figurką, przepustką sezonową i cyfrowymi dodatkami. Widzimy się więc 16 czerwca w Ener… w Park Beyond!