Connect with us

Cześć, wpisz czego szukasz.

RECENZJE GIER

Not Dying Today – recenzja

Not Dying Today logo 1

Zombie w dzisiejszej popkulturze to studnia bez dna, powstają filmy, seriale, komiksy, książki, a przede wszystkim ogrom gier z ich udziałem. Ile tytułów, tyle pomysłów na to jak sprzedać historię o mózgożernych nieumarłych. Ale cóż się dziwić, skoro są osoby wierzące w taką wizję zagłady ludzkości. Swoich sił na tym polu spróbowała również ekipa z 9TH.ART, wydając z pomocą Forever Entertainment S. A. „Not Dying Today”. Cóż, mi się udało, dziś nie zginąłem, ale naprawdę mało brakowało.

20170107114824 1

Niezgodność produktu z opisem

Przy „Not Dying Today” można umrzeć co najwyżej z nudów. Mamy tutaj do czynienia z produkcją 2D z gatunku side-scrolling, w której twórcy stawiają na kooperację do 4 graczy. Czego się zatem spodziewać? Ja oczekiwałem hordy zombiaków z każdej możliwej strony, ścielącego się gęsto trupa, zamieszania, w którym nie nadążam przeładowywać broni i pękających pod ostrzem siekiery czaszek. Po wszystkim wchodzę cały na biało i pławię się w chwale obrońcy ludzkości. Niestety moje wyobrażenie zostało zmiażdżone przez to co dostałem, czyli powolną, przewidywalną, miejscami irytującą drogę przez mękę kolejnych rozdziałów. Kampania dla jednego gracza składa się z samouczka/prologu i siedmiu krótkich rozdziałów (około 3h rozgrywki). Stylistyka poszczególnych lokacji nie jest zbyt wyrazista, a z krótkiej linii fabularnej nie wynika kompletnie nic.

Not Dying Today fabuła

Z kastetami na zombie?

Arsenał, który skompletujemy w trakcie rozgrywki wygląda dość imponująco, od kija z gwoździami, poprzez granaty do dział laserowych. Niestety marna z tego pociecha jeśli nie idzie za tym możliwość ciekawego ich wykorzystania. Poszczególne elementy ekwipunku można ulepszać za zebrane z pokonanych przeciwników pieniądze. Gra wprowadza również podstawowe elementy rpg. Zdobywając kolejne poziomy, możemy rozdzielić punkty pomiędzy cztery cechy postaci, wzmacniając jej siłę lub szanse na trafienie krytyczne.

Not Dying Today gameplay

Zombie zombiemu nierówny

Jeśli chodzi o paletę przeciwników, nie jest najgorzej, jak na tak krótką grę przewija się ich całkiem sporo. Problem tkwi jednak w ich atakach, które podobnie jak animacje są szarpane, a miejscami bywają irytujące, co wynika z powolności rozgrywki. Weźmy za przykład combo atak naszego bohatera (3 zwykłe kliknięcia pod rząd). Przy użyciu wolniejszej broni zdarza się, że przeciwnik szybciej pozbiera się po pierwszym ciosie i nas trafi, niż my wyprowadzimy następne uderzenie. Niby nic niezwykłego, a jednak do gatunku kompletnie to nie pasuje. Na uwagę zasługuje nasza supermoc, czyli przemiana w coś Hulkopodobnego. W tej postaci jesteśmy nietykalni, a siła zadawanych obrażeń znacząco rośnie. Niestety trwa to tylko chwilę, także nagminnie zdarzają się sytuacje, w których nie zdążymy zrobić z niej pożytku, bo zombiaki są poza naszym zasięgiem.

Not Dying Today Boss

Podsumowując

Komiksowa oprawa graficzna nie daje powodów do zastrzeżeń. Spod topora krytyki nie może jednak uciec audio. W trakcie rozgrywki jest naprawdę smętnie, autorzy postawili sobie za cel próbę wprowadzania nas w stan lekkiego niepokoju, niepewności, strachu. Czego mielibyśmy się bać, nie wiem, bo Not Dying Today nie potrafi zaskoczyć, więc melodie rodem z tanich horrorów po prostu usypiają.

Brak jakichkolwiek charakterystycznych rozwiązań czyni z Not Dying Today produkcję boleśnie nijaką. Myślę, że nawet gracze lubujący się w side-scrollingach, póki co powinni się trzymać z daleka. Kwestią czasu jest trafienie produkcji 9TH.ART do bundla tysiąca gier za 1$.

Advertisement. Scroll to continue reading.
Plusy
  • Spory arsenał broni
  • Komiksowa oprawa graficzna
Minusy
  • Zbyt powolna rozgrywka
  • Niedopasowane audio
  • Monotonna
4
Ocenił
Jakub Smolak
Recenzja PC

Recenzja powstała w oparciu o rozgrywkę z PC

Recenzje gier OpenCritic
20 komentarzy

20 Comments

  1. Forever Entertainment

    13 stycznia 2017 at 18:02

    Panie Jakubie, dziękujemy za recenzję Not Dying Today i oczywiście szanujemy Pana zdanie. Niemniej jednak, zapomniał Pan wspomnieć, o jednej bardzo istotnej sprawie… Mianowicie o tym, że grał Pan w wersję beta, a nie w finalą dostępną na Steamie dopiero od dziś. Przez ostatnie dwa tygodnie zbieraliśmy opinie graczy odnośnie NDT, właśnie po to, żeby w miarę możliwości dokonać poprawek. Tak właśnie stało się chociażby z muzyką, która w finalnej wersji jest zdecydowanie bardziej dynamiczna. Pozdrawiamy!

    • Damian Stefański

      13 stycznia 2017 at 19:34

      Witam! Nie myśleliśmy, że recenzenci dostają wersję beta, która nie nadaje się do oceny finalnej, a bardziej do działu „W PRODUKCJI”. Do tytułu popisaliśmy czasowo informacje o wersji przedpremierowej. Jeżeli recenzent stwierdzi że zaszły zmiany wpływające na ocenę ogólną to dokonamy jej korekty.

      • Forever Entertainment

        13 stycznia 2017 at 19:51

        Dziękuję za odpowiedź, wydawało mi się, że przesyłając klucz, zaznaczyłam jasno, jaka to wersja i co napewno będzie zmienione (przesyłam klucz do beta wersji Not Dying Today. Będę wdzięczna za wszelkie uwagi i opinie. Proszę pamiętać, że prace przy dopieszczeniu gry nadal trwają, szczególnie te dotyczące SFX). Stąd moje zdziwienie dotyczące recenzji przedpremierą. Tak czy siak bardzo dziękuję za dopisek przy tytule. Szanujemy i cenimy Wasze opinie, a przede wszystkim dziękujemy za poświęcony naszej grze czas. Pozdrawiam, Kamila.

        • Kamil Kościelniak

          14 stycznia 2017 at 00:26

          To najwidoczniej mój błąd. Dając recenzentowi grę na kilka dni przed premierą myślałem, że będzie ona już zaktualizowana do finalnej wersji. Na swoje usprawiedliwienie dodam, że tak późna beta jest dla nas czymś zupełnie nowym a SFX to nie największy problem produkcji.

  2. Grzegorz

    13 stycznia 2017 at 19:59

    Drogi Redaktorze,
    monotonna i nudna to to samo :-)

  3. rotawirus

    13 stycznia 2017 at 21:31

    Jakub popraw się bo gierka jest OK

    • psbox

      13 stycznia 2017 at 23:50

      Jakub nie daj się bo gierka jest ch… a Jeden ze słabszych, ostatnio wydanych przedstawicieli gatunku.

  4. Edek

    13 stycznia 2017 at 23:30

    W życiu nie zabiłem tylu zombie. Super gra. Lepsza od Misia Uszatka

    • Tomek Piotrowski

      14 stycznia 2017 at 11:02

      Polecam zagrać w Dead Rising, tam zabijesz znacznie więcej trupiaków.

      • Zombie

        14 stycznia 2017 at 11:12

        Ja polecam polskie gry z zombie czyli wszystkie 3 od Techlandu, a przede wszystkim ich najnowszy Dying Light, ale zgodzę się z Tomkiem. Jeśli szukasz gry, po której możesz stwierdzić, że w życiu nie zabiłeś tylu zombie, to właśnie któraś część Dead Rising powinna się przypaść do gustu.

  5. tomek

    14 stycznia 2017 at 07:51

    Mam wrażenie jakbym gram w inną grę niż jest recenzja .Każdy ma prawo do swojej Subiektywnej oceny .Lecz recenzent powinien być bardziej obiektywny. No cóż tak to dzisiaj jest ze krytyka powala a film zdobywa sukces .

    • Zombie

      14 stycznia 2017 at 11:15

      Może to właśnie Twoje zdanie jest tym zbytnio subiektywnym. Ja nie widzę zastrzeżeń, jeśli chodzi o recenzję.

    • Mistyk

      15 stycznia 2017 at 20:05

      Obiektywna recenzja, ale pod dyktando twojego gustu? Sukces kasowy i komercyjny powinien być tożsamy z fachową oceną produktu? Serio liczysz, że ta gra osiągnie sukces? Stary, albo jesteś jeszcze w gimnazjum, albo w jego trakcie przestałeś się rozwijać intelektualnie.

  6. Tomek Piotrowski

    14 stycznia 2017 at 11:01

    Pograłem trochę w Not Dying Today i jako bezmyślna chodzona bijatyka z zombiakami sprawdza się znośnie. Do klasyki gatunku daleko i nowe River City na 3DS znacznie lepsze. Da się jednak grać i jak ktoś lubi to przeżyje. Dla mnie po 2 levelach plansze są trochę za długie i zgadzam się z zarzutem zbyt powolnej rozgrywki. Nie testowałem Co-op, a tam może być lepiej. Recenzja zawsze jest subiektywna i jak dla kogoś ocena jest zła to może zwraca uwagę na inne rzeczy i ma inny gust?

    Argument z tym że masy wszystko kupią nie jest chyba dobrym wskazaniem na to, że krytycy się mylą. Nikt o zdrowych zmysłach nie powie, że Suicide Squad czy nowe Star Wars to dobre filmy, ale ludzie idą na to do kina. To ze coś jest (z jakiegoś powodu) popularne nie chroni danej rzeczy od merytorycznej krytyki.

    • tomek

      14 stycznia 2017 at 15:54

      Panie Tomku star wars jest dobrym filmem tak uważam i tak uważa większość która go oglądała!
      Według Pańskiej opinii masy to idioci a garstka ma zawsze racje??! to ciekawe stwierdzenie!
      Mi zawsze się wydawało ze krytyk to zawód z umiejętnością postrzegania dzieła określającego przez gatunek jakim sam jest BY WIĘKSZOŚĆ mogła przez ocenę tej osoby zaoszczędzić badz ze spokojem wydać pieniądze. Tak były w latach 50-80 poprzedniego wieku później stało się to biznesem badz sposobem na trzymanie w szachu innych,promowanie jednych niszcząc innych .Skutkiem po latach jest to iż krytyk to osoba bez autorytetu w swojej dziedzinie nie mająca odbicia recenzji w popularności i kasowości dzieła w przeciwieństwie jak to było w poprzednim stuleciu.W tym konkretnym przypadku nie zarzucam złej oceny lecz braku totalnym braku profesjonalizmu oceny wersji beta interpretując ja jako finalna a także abstrahując od tego błędu ocena końcową cyt”Brak jakichkolwiek charakterystycznych rozwiązań czyni z Not Dying Today produkcję boleśnie nijaką. Myślę, że nawet gracze lubujący się w side-scrollingach, póki co powinni się trzymać z daleka. Kwestią czasu jest trafienie produkcji 9TH.ART do bundla tysiąca gier za 1$.” następnie minusy zbyt powolna rozgrywka ,muzyka. monotonia .hmm czyli rozumiem poprawa audio przyspieszenie rozgrywki co od razu eliminuje monotonnie i gra nie ma minusów wiec już końcowa opinie jest niezasadna??!!
      równie dobrze można było to podsumować Jak twórcy poprawia dynamikę oraz dźwięk gierka moze okazać się dość interesująca dla większości ??! czy tak. Jaki wniosek moze człowiek z tego wyciągnąć .Czy nie aby recenzenci pogrwywaja do jednej bramki ??!!

      • Kamil Kościelniak

        15 stycznia 2017 at 13:37

        Oceniana nie jest gra za to jaka może być po poprawkach, ale za to jaka jest w momencie jej testowania. Fakt ocenienia wersji beta został po kilku godzinach wyjaśniony z wydawcą i zamieściliśmy adnotację o wersji przedpremierowej. Zarzucanie nam braku profesjonalizmy wydaje mi się więc bezzasadne. Obecna ocena dotyczy finalnej wersji produktu, niestety zmiany wniesione do premierowej wersji nie wpłynęły na ocenę ogólną.

  7. Anonim

    14 stycznia 2017 at 11:11

    Tyle komentarzy, że zwróciłem uwagę na gierkę. Od razu napiszę, że w nią nie grałem tylko przejrzałem Steam i YouTube.

    – Gra zadebiutowała i ma gameplay na grę co-op, ale… nie ma co-opa multi ze znajomymi ze Steam? Tylko lokal. Opcja ma być dodana w przyszłości, więc to Early Access czy pełna wersja?
    – Gier w tym stylu jest setki i nie widzę w niej nic co zachęciłoby mnie do wydania teraz 10 dolarów.
    – Gra w dniu premiery od razu dostaje rabat 15% Oo?
    – Gierka pewnie lepiej się sprawdzi w wersji na mobilki. Ciekawe czy mają ją w planach?

    • Rafał

      15 stycznia 2017 at 23:37

      Wersja na mobilki może być zdecydowanie atrakcyjniejsza. Gra wydaje się stworzona pod smartfony i tablety. Ma być w II kwartale 2017. Podobno.

  8. Forever Entertainment

    14 stycznia 2017 at 12:15

    Chciałabym wyjaśnić jedną, podstawową kwestię. Pisząc komentarz do recenzji Pana Jakuba, absolutnie nie miałam zamiaru wywierać na nim jakiejkolwiek presji, w celu zmiany opinii, ponieważ cenię gamerweb.pl właśnie za szczere opinie. Prosiłam jedynie o sprostowanie, że recenzja dotyczyczy wersji beta, a nie wersji finalnej. Ponieważ uważam, że odbiorca recenzji powinien wiedzieć, czego dokładnie ona dotyczy. Chociażby muzyka, która w tej recenzji oceniona jest słabo, w wersji finalnej zbiera pochwały od graczy. Podsumowując: szanujemy KAŻDĄ opinię na temat naszych gier, ponieważ opinie są źródłem cennych informacji, bez względu na to, czy się z nimi zgadzamy czy nie. Pozdrowienia!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Advertisement

Zobacz także...

RECENZJE GIER

A gdyby tak II wojna światowa nigdy się nie skończyła? Wyobraźmy sobie, że Niemcy po 1945 roku wciąż okupują Polskę i szykują się do...

TANIE GRANIE

Epic Games umożliwił graczom przypisanie przez najbliższy tydzień Tales of the Neon Sea do swojego konta w sklepie Epic Games Store.  Tales of the Neon Sea to...

RECENZJE GIER

Gdyby przeprowadzić ankietę wśród polskich graczy będących po trzydziestce, to w ścisłej czołówce najbardziej zapamiętanych przez nich strategii byłaby Twierdza lub Twierdza: Krzyżowiec. Te...

PUBLICYSTYKA

Witajcie w kwietniu! To kolejny miesiąc, który ma nam dostarczyć wielu ciekawych gier i to z różnych gatunków. Tradycyjnie postanowiliśmy wybrać 5 produkcji, które...

Advertisement