Jak wybrać operatora domen?

Domeny
Domeny

Potrzebujesz adresu swojej strony internetowej? To oznacza, że powinieneś się zainteresować ofertą operatorów domen, czyli firm, które dają możliwość rejestracji nazw. Wybór odpowiedniego dostawcy takiej usługi powinien być przemyślany. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, wybierając operatora.

Zanim zarejestrujesz domenę

Może się wydawać, że znalezienie właściwej firmy jest łatwe i w przypadku adresów internetowych nie ma znaczenia to, na kogo się zdecydujesz. Przecież twoim zadaniem będzie ustawienie odpowiednich serwerów DNS i kolejny raz prędko nie zajrzysz do panelu zarządzania usługą. Jednak wybór dobrego operatora ma duże znaczenie z wielu względów. Oto, na co warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z daną firmą:

  • Koszt usługi – często rejestracja domeny może być dostępna w bardzo atrakcyjnej cenie. Możliwe, że nawet będzie to całkowicie darmowe. Pamiętaj jednak, żeby analizować koszt na dłużej niż jeden rok, tzn. uwzględnić również wydatek na przedłużenie nazwy i na tej podstawie podjąć decyzję. Chyba że chcesz zarejestrować domenę tylko na rok, to wtedy zwróć uwagę na to, czy podpisanie umowy nie będzie się wiązać z minimum jednym obowiązkowym przedłużeniem.
  • Panel zarządzania – ma szczególne znaczenie, jeśli posiadasz wiele domen. Warto, żeby zarządzanie adresami było stosunkowo łatwe, a znalezienie najważniejszych funkcji nie wymagało zbyt dużo czasu. Plusem firmy jest również to, jeśli posiada szczegółowy przewodnik, w którym opisuje krok po kroku, jak wykonać poszczególne czynności.
  • Zasady transferu – czyli operacji, która polega na przeniesieniu obsługi domeny do innej firmy. Żeby to było możliwe, musisz uzyskać kod authinfo. Jest on niezbędny do przejścia przez ten proces. Tutaj pojawia się kwestia tego, na jakich zasadach operator udostępnia ten kod. Czy znajdziesz go w panelu zarządzania, a może musisz wysłać wniosek elektronicznie albo pocztą tradycyjną? To istotne głównie dla posiadających wiele domen, którzy aktywnie nimi zarządzają.
  • Wybór rozszerzeń – najczęściej w polskich firmach dostępne są domeny .pl, ale przecież może ci zależeć na dużym wyborze rozszerzeń i np. możliwości zakupu nazw z końcówką .de, .czest.pl, .pizza i innych. Sprawdź zatem przed rejestracją, które rozszerzenia są dostępne w danej firmie. Im będzie ich więcej, tym lepiej, bo z czasem, niemal na pewno, będziesz potrzebować nowych rozszerzeń. Wtedy nie będziesz musiał korzystać z oferty wielu firm jednocześnie.
  • Domena tam, gdzie hosting – oczywiście nie masz takiego obowiązku, ale to może być opłacalne rozwiązanie. Często firmy oferują rabaty dla tych, którzy kupują jedno i drugie, a dla nabywcy też jest to korzystne, gdyż ma do wszystkiego dostęp, bez konieczności logowania się do dwóch systemów.
  • Wyszukiwarka – warto, żeby była ona funkcjonalna. Jeśli wpiszesz w niej nazwę, która nie jest dostępna z takim rozszerzeniem, jakie cię interesuje, to wówczas otrzymasz propozycje tej samej nazwy z innymi końcówkami. Ewentualnie wyszukiwarka proponuje nieco zmienioną nazwę, zachowując oczekiwane przez ciebie rozszerzenie. Tak możesz się zdecydować na domenę, której początkowo w ogóle nie brałeś pod uwagę.
  • BOK – wydaje ci się, że w przypadku domen nie będzie ci potrzebne biuro obsługi klienta? Możliwe, że z suportu będziesz korzystać sporadycznie, ale na pewno nie będzie tak, że nigdy nie będziesz potrzebować wsparcia. Wątpliwości możesz mieć przeróżne, a warto, żeby w takim przypadku odpowiedź na pytanie przychodziła po kilku minutach czy godzinach, a nie za tydzień. Nie inaczej sytuacja powinna wyglądać w przypadku połączenia telefonicznego. Jeśli słyszysz, że jesteś 30. w kolejce, to znak, żeby przestać interesować się taką firmą.

Świadomy wybór operator domen spowoduje, że dokonasz racjonalnego zakupu i unikniesz możliwych problemów.