Nowa polska gra wojenna jest właśnie testowana przez kolejnych graczy. Mobilny showroom promujący projekt gamingowy IPN ruszył w trasę po Polsce i zagości w 20 miastach. W każdym z nich odwiedzający będą mogli spróbować swoich sił jako bohaterowie “Gry szyfrów”.
Polski gaming ma się dobrze
Według raportu PARP „The Game Industry of Poland 2021” Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc na świecie, jeśli chodzi o liczbę graczy. Aż 20 mln osób w naszym kraju to miłośnicy gier, z czego połowa używa do tego celu urządzeń mobilnych. Na platformie dla graczy Steam prawie 31% tytułów jest po polsku. Oznacza to tylko jedno – Polacy kochają gry.
Rynek gamingu w Polsce ma też drugą stronę. Skoro tak wiele osób gra, to jest dla kogo tworzyć nowe pozycje. Nasz rodzimy gamedev, czyli sektor twórców gier komputerowych, z roku na rok notuje wzrosty zysków ze sprzedaży. W 2021 roku mieliśmy ponad 470 producentów i wydawców, nie wliczając w to np. studentów czy uczestników tzw. game-jamów. Przemysł gier komputerowych w naszym kraju zakończył 2020 rok z rekordowym przychodem równym 969 mln euro, czyli o 110% wyższym niż rok wcześniej.
Gry polskich twórców cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. Kultowy już “Wiedźmin” czy “Cyberpunk 2077” to dzieła topowego polskiego studia deweloperskiego CD Projekt RED. Trzecia edycja Wiedźmina “Dziki Gon” okazała się być najchętniej kupowaną polską grą i pobiła już rekord 30 mln sprzedanych egzemplarzy. Firma One More Level zasłynęła m.in. z gry “Ghostrunner”, za którą otrzymała nagrodę Best Polish Games of 2020. Z kolei w najnowszą grę Techlandu, “Dying Light 2. Stay Human”, w noc jej publikacji na platformie Steam grało jednocześnie ok. 160 tys. osób.
IPN stworzył własną grę w technologii VR – co to jest “Gra Szyfrów”?
Tymczasem swój pierwszy projekt gamingowy prezentuje Biuro Nowych Technologii IPN. Stworzona przez Chronospace “Gra szyfrów” to gratka dla fanów wojennych gier fabularnych typu FPP (first-person-perspective). Możliwość rozegrania jej z perspektywy pierwszej osoby jest kluczowa. Dlaczego?
Akcja “Gry szyfrów” toczy się w realiach wojny polsko-bolszewickiej. Gracz wciela się w autentyczne postaci historyczne, które mają do wykonania 3 różne misje. Każda z nich obejmuje zadania, jakie wpłynęły na ostateczny wynik wojny. Wszystkie detale wyglądu bohaterów i scenerii gry zostały wiernie odtworzone. Doskonale zrealizowane udźwiękowienie także pomaga oddać atmosferę tamtych czasów.
Na dodatek technologia VR umożliwia przeżycie “na własnej skórze” wydarzeń, które zmieniły losy świata. Każdy może zostać żołnierzem Oddziału II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i doprowadzić np. do zniszczenia pancernego pociągu wroga. Dzięki specjalnym goglom, widziany świat gry staje się jeszcze bardziej realistyczny. Niedostępne na co dzień maszyny, pojazdy i narzędzia są na wyciągnięcie ręki. Gracz ma szansę poczuć się tak, jakby był częścią prawdziwej historii.
Nauka historii w wirtualnej rzeczywistości – to możliwe?
Wirtualna rzeczywistość otwiera przed nami możliwość doświadczania historii zamiast uczenia się jej na pamięć. To doskonała okazja do “odczarowania” przedmiotu, postrzeganego przez wielu jako nieciekawy. Nauka przez działanie i przeżywanie, szczególnie przy wykorzystaniu gier, sprawia frajdę i pozwala lepiej zapamiętywać fakty. Chcesz się przekonać? Odwiedź mobilny showroom “Gry szyfrów” i przetestuj ją w jednym z 20 miast.
Mobilny showroom z “Grą szyfrów” rusza w trasę: 20 miast
Na trasie mobilnej wystawy promującej projekt gamingowy IPN jest 20 miejscowości:
- Warszawa (przed siedzibą Sejmu RP)
- Gorzów Wielkopolski (Plac Grunwaldzki)
- Piła (plac przy Parafii Św. Rodziny, ul. Jana Bosko 1)
- Nakło nad Notecią (parking Przystani Powiatu Nakielskiego)
- Koszalin (parking przy amfiteatrze)
- Czarne (Plac Wolności)
- Nowy Targ (plac przy Miejskiej Hali Lodowej, ul. Parkowa 14)
- Żurawica (parking przy Urzędzie Gminy Żurawica)
- Chełm (teren Komendy Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej)
- Piotrków Trybunalski
- Końskie
- Jędrzejów
- Iłża
- Supraśl
- Gietrzwałd
- Gdańsk
- Otwock
- Jaworzno
- Namysłów
- Głogów
Dobry kierunek działań Biura Nowych Technologii IPN
W XXI wieku nauczanie historii powinno opierać się nie tyle na przekazywaniu informacji, co na umożliwianiu poznawania dziejów wszystkimi zmysłami. Biuro Nowych Technologii IPN wzięło sobie za cel m.in. rozbudzanie ciekawości historycznej poprzez wykorzystanie najnowszych rozwiązań cyfrowych. Angażujące, nowoczesne metody nauki ułatwiają przyswajanie trudnego materiału. Komputerowe gry historyczne są najlepszym przykładem idealnego połączenia pełnej emocji rozrywki ze skuteczną formą edukacji.